تفاوت بین بلندگوهای بیضی و گرد

بلندگو گرد

 بلندگوی بیضی یا گرد؟کدام یک برای سیستم صوتی خودرو بهتر است؟

با آگاهی از تفاوت‌ها و ویژگی‌های بلندگوهای بیضی و گرد، می‌توانید یک خروجی صدای ایده‌آل برای نیازهای خود انتخاب کنید. سایز یا اندازه صفحه یکی از مهم‌ترین عواملی است که تأثیر زیادی بر کیفیت و قدرت صدای بلندگوها دارد.

تفاوت بین بلندگوهای بیضی و گرد در انتخاب و خرید محصولات صوتی بسیار مهم است. با داشتن دید باز و اطلاعات کامل، می‌توانید بلندگویی را انتخاب کنید که بهترین کیفیت صدا را ارائه می‌دهد.

بلندگوهای گرد اغلب برای خودروهای ایرانی طراحی شده‌اند. در حالی که بلندگوهای بیضی انواع مختلفی دارند که می‌توانند بهترین کیفیت صدا را ارائه کنند.

یکی از مسائل مهمی که در انتخاب بین این دو نوع بلندگوها باید مورد توجه قرار گیرد، نیاز به برشکاری برای نصب آنها است. بلندگوهای بیضی ممکن است نیاز به برشکاری داشته باشند، در حالی که نصب بلندگوهای گرد معمولاً نیازی به برشکاری ندارد.

با این موارد در نظر گرفته شده، می‌توانید تصمیم بهتری در خرید بلندگوها بگیرید و از صدایی خوب و ایده‌آل لذت ببرید.

بلندگوهای گرد دارای تنوع بالایی هستند و در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند. هر یک از این اندازه‌ها ممکن است برای نصب در خودروها یا سایر مکان‌ها مناسب باشند. این تنوع در اندازه‌ به کاربران امکان می‌دهد تا بر اساس نیازهای خود بلندگوی مناسب تر را انتخاب کنند.

بلندگوهای گرد در اندازه‌های مختلفی عرضه می‌شوند، هرکدام با ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود. در ادامه سایزهای رایج بلندگوهای گرد و استفاده‌های متناسب با آنها را بررسی می‌کنیم:

بلندگوهای 4، 5 و 6 اینچی به دلیل تنوع بالای آنها و توانایی ارائه کیفیت صدای بالا، از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین بلندگوهای گرد برای سیستم صوتی خودرو به حساب می‌آیند. این سایزها به عنوان گزینه‌های استاندارد برای اکثر خودروها انتخاب می‌شوند و به خوبی با توانایی‌های صوتی موجود در خودروهای متعدد سازگاری دارند.

اما، بلندگوهای 10 اینچی که کمیاب هستند و تنوع کمتری دارند، اغلب برای ارتقاء سیستم‌های صوتی با کیفیت بسیار بالا استفاده می‌شوند. این بلندگوها معمولاً برای افرادی که به دنبال تجربه صدای قوی و عمیق هستند، جذابند. برند پایونیر نیز با تاریخچه معتبر خود، بلندگوهای 10 اینچی با کیفیت را عرضه می‌کند که برای علاقه‌مندان به صدای با کیفیت و قدرتمند مناسب می‌باشد.

با توجه به مشخصات خودروهای ایرانی، نصب بلندگوهای گرد به صورت فابریکی بستگی به سایز استیج‌های جلو و عقب دارد. در ادامه، مشخصات مربوط به نصب بلندگوها برای خودروهای مختلف را مرور می‌کنیم:

 

  1. برای خودروهای پراید 131 و 132:

– برای استیج جلو از بلندگوهای 4 اینچی و برای استیج عقب از بلندگوهای 5 اینچی استفاده می‌شود.

 

  1. برای خودروهای پراید 111، تیبا، تیبا 2، ساینا و کوئیک:

– برای هر دو استیج (جلو و عقب) از بلندگوهای 4 اینچی استفاده می‌شود.

 

  1. برای خودروهای پژو 405، پژو پارس و دنا:

– برای هر دو استیج (جلو و عقب) از بلندگوهای 6 اینچی استفاده می‌شود.

 

  1. برای خودروهای پژو 206، پژو 207 و رانا:

– برای استیج جلو از بلندگوهای 4 اینچی و برای استیج عقب از بلندگوهای 5 اینچی استفاده می‌شود.

 

  1. برای خودروهای سمند:

– برای استیج جلو از بلندگوهای 4 اینچی و برای استیج عقب از بلندگوهای 6 اینچی استفاده می‌شود.

 

به علاوه، برای برخی از خودروها که فضای نصب برای بلندگوها محدود است، می‌توان از بلندگوهای با سایز بزرگتر نیز استفاده کرد. اما باید توجه داشت که برشکاری بر روی درب‌ها ممکن است باعث ایجاد سر و صدا و لرزش در ورق‌های آهنی درب‌ها شود. بنابراین، استفاده از بلندگوهای با سایز فابریکی و فقط در صورت نیاز، انجام برشکاری برای نصب بلندگوهای بزرگتر توصیه می‌شود.

 

بلندگوهای بیضی نیز همانند بلندگوهای گرد، دارای تنوع بالایی هستند که اندازه‌ها و ویژگی‌های مختلفی دارند. در اینجا، اندازه‌های متداول بلندگوهای بیضی که بیشترین استفاده را در بازار سیستم صوتی خودرو دارند، ذکر کرده‌ایم:

بلندگوی بیضی

بلندگوی بیضی

  1. بلندگو بیضی 7*5 اینچ:

– این سایز بلندگو بیضی برای استفاده در خودروها با فضای محدود مناسب است و به دلیل اندازه مناسب خود، برای بسیاری از خودروها انتخاب اصلی است.

 

  1. بلندگو بیضی 9*6 اینچ:

– این سایز بزرگتر از بلندگوهای 7*5 اینچ است و برای خودروهایی با فضای بیشتر و توان صوتی قوی‌تر، انتخاب مناسبی است.

 

  1. بلندگو بیضی 10*7 اینچ:

– این سایز بلندگو بیضی بزرگترین اندازه متداول بلندگوهای بیضی است و برای خودروهایی با فضای بسیار بزرگ و نیاز به صدای بسیار قوی و قدرتمند مناسب است.

 

بلندگوهای بیضی به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزای سیستم صوتی خودروها، انتخاب‌های محبوبی هستند. بلندگوهای با سایز 9*6 اینچ به دلیل استفاده‌ی پرمصرفی که از آنها در سال‌های گذشته شده است، بیشترین توجه را به خود جلب کرده‌اند و به عنوان یکی از پرکاربردترین اندازه‌های بلندگوهای بیضی در بازار شناخته می‌شوند.

برای خودروهایی که فضای داخلی بزرگی دارند و یا به دنبال صدای قوی و عمیق هستند، بلندگوهای 10*7 اینچی همچنان یک گزینه مطلوب است. اما در بازار، تنوع کمتری از این اندازه بلندگوها ممکن است وجود داشته باشد.

بلندگوهای با اندازه 10*7 اینچی به دلیل داشتن دهنه و صفحه بزرگتر، قدرت و پرتاب صدای بیشتری نسبت به بلندگوهای با اندازه کوچکتر دارند. از طرفی، بلندگوهای با اندازه 9*6 اینچی، با توجه به تنوع بیشتر در بازار و پرمصرف بودن، در انواع خودروها استفاده می‌شوند.

بلندگوهای 7*5 اینچی به دلیل اندازه کوچکتر، به طور خاص برای خودروهایی با استیج‌های فابریکی به این اندازه مناسب هستند. با این حال، انتخاب این نوع بلندگوها باید با توجه به نیازها و استیج‌های فابریکی موجود در خودرو صورت گیرد.

 

انتخاب بین بلندگوهای گرد و بیضی بستگی به نیازها، ترجیحات شخصی، و شرایط نصب خودرو دارد. در زیر، مزایای هرکدام را بررسی می‌کنیم:

 

بلندگو های گرد بهتر است یا بیضی؟

بلندگوهای گرد:

نصب آسان و فابریکی: این بلندگوها معمولاً با استیج‌های فابریکی خودرو سازگاری بیشتری دارند و نیازی به برشکاری یا تغییرات بزرگ در ساختار خودرو ندارند.

تنوع در سایزها: بلندگوهای گرد به انواع مختلفی از اندازه‌ها و توانایی‌ها دسترسی دارند که به انتخاب متناسب با نیازهای خودرو کمک می‌کند.

گزینه مناسب برای جلو و عقب: معمولاً بلندگوهای گرد برای استیج‌های جلو و عقب خودروها قابل استفاده هستند.

 

بلندگوهای بیضی:

قدرت و پرتاب صدا: بلندگوهای بیضی به دلیل حجم بزرگتر دهنه و صفحه، معمولاً قدرت و پرتاب صدای بیشتری دارند که برای تولید صدای با کیفیت و قوی مناسب است.

تناسب با فضای بزرگتر: بلندگوهای بیضی به خاطر اندازه بزرگتر خود، برای خودروهایی با فضای داخلی بزرگتر و نیاز به صدای قوی و گسترده‌تر، گزینه مناسبی هستند.

استفاده از جلو و عقب: این بلندگوها معمولاً برای استفاده در استیج‌های عقب (طاقچه) خودروها استفاده می‌شوند.

 

بنابراین، اگر از نظر شما عدم تغییرات در ساختار خودرو و نصب فابریکی مهم است، بلندگوهای گرد گزینه مناسبی هستند. اما اگر به دنبال کیفیت صدای بالا و قوی‌تر هستید و اهمیت زیادی به تغییرات در ساختار خودرو نمی‌دهید، بلندگوهای بیضی ممکن است انتخاب مناسب تری برای شما باشند.

برای نصب بلندگوهای بیضی بر روی سینی طاقچه عقب خودرو، عموماً نیاز به برشکاری در سینی طاقچه دارید. زیرا اکثر بلندگوهای بیضی برای نصب در این مکان‌ها طراحی شده‌اند و ابعاد آن‌ها بیشتر از بلندگوهای گرد است.

پس از برشکاری در سینی طاقچه، بلندگوهای بیضی می‌توانند به صورت مناسب نصب شوند. همچنین، برای بهبود کیفیت صدا و جلوگیری از انتشار صدای اضافی، استفاده از ورق‌های عایق صدا (دمپینگ) در اطراف بلندگوها پیشنهاد می‌شود. این کار می‌تواند باعث بهبود صدا و جلوگیری از ایجاد لرزش و نویز اضافی شود.

بنابراین، قبل از نصب بلندگوهای بیضی، اطمینان حاصل کنید که سینی طاقچه عقب خودروتان برای نصب آن‌ها آماده شده و از امکانات موجود برای بهبود کیفیت صدا بهره مند شوید.

برای نصب بلندگوهای بیضی بر روی خودرو بدون برشکاری، می‌توانید از روش‌های مختلفی استفاده کنید. در زیر چند روش ارائه شده است:

 

  1. استفاده از طاقچه‌ها و کیک پنل‌های برجسته (سه بعدی):

– با استفاده از طاقچه‌ها و کیک پنل‌های برجسته، می‌توانید ارتفاع بلندگوها را بالا ببرید بدون اینکه نیاز به برشکاری داشته باشید.

– این روش معمولاً باعث ایجاد یک فضای برجسته بر روی پنل داخلی درب می‌شود که بلندگوها را به صورت مناسب نصب می‌کند.

 

  1. استفاده از رینگ‌های چوبی:

– با استفاده از رینگ‌های چوبی، می‌توانید ارتفاع بلندگوها را افزایش دهید و آن‌ها را در زیر طاقچه‌ها نصب کنید.

– این روش به شما امکان می‌دهد تا بلندگوها را به صورت مخفی و بدون ایجاد برشکاری بر روی سطح داخلی درب نصب کنید.

 

هر کدام از این روش‌ها ممکن است به تعداد و نیازهای خاص شما بستگی داشته باشد. قبل از انجام هر گونه تغییرات، بهتر است با یک تکنسین متخصص یا فرد ماهر در این زمینه مشورت کنید تا بهترین روش را برای نصب بلندگوها بدون برشکاری مشخص کنید.

 

بلندگوی گرد همان کامپوننت است؟

بلندگوهای گرد و کامپوننت‌ها دو دسته متفاوت از اسپیکرها هستند و دارای ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی می‌باشند.

بلندگوهای گرد، به عنوان یک واحد کامل عمل می‌کنند و ترکیبی از میدرنج، تیوتر و ووفر را در یک قطعه فراهم می‌کنند. این بلندگوها قابلیت پخش یک بازه فرکانسی نسبتاً کامل را دارند و معمولاً برای نصب در مکان‌های خاص خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از سوی دیگر، کامپوننت‌ها به طور جداگانه از تیوتر، ووفر و میدرنج تشکیل شده‌اند که هر کدام از این اجزا به صورت جداگانه نصب می‌شوند. این اجزا تفکیک شده بوده و هرکدام از آن‌ها مسئولیتی خاص در پخش صدا را بر عهده دارند. کامپوننت‌ها معمولاً برای افرادی که به دنبال کیفیت صدای بالا و تفکیک بیشتر هستند، مناسب می‌باشند.

بنابراین، اگر به دنبال ارتقاء کیفیت صدا و تفکیک بیشتر هستید، کامپوننت‌ها گزینه خوبی هستند. اما اگر به دنبال یک راه حل ساده و کارآمد برای نصب بلندگوها در خودرو هستید، بلندگوهای گرد ممکن است گزینه بهتری باشند.

استفاده از کراس‌اور در بلندگوهای پسیو به واقعیت کیفیت صدا را به شکل قابل توجهی افزایش می‌دهد. با استفاده از این تکنولوژی، صدا به قطعات فرکانسی مختلف (مانند باس، میدرنج، و تربل) تقسیم شده و به هر کدام از این قطعات با کیفیت مطلوبی ارسال می‌شود. این باعث می‌شود تا تمامی قسمت‌های صدا با دقت و تفکیک به گوش رسیده و تجربه‌ی گوش‌خراش ناشی از انطباق ناصحیح فرکانس‌ها کاهش یابد. این روش بهبود کیفیت صدا و تجربه موسیقی را برای کاربران ارتقا می‌دهد و به آن‌ها امکان می‌دهد تا از صدایی تفکیک شده و با جزئیات بیشتر لذت ببرند.

ما در این مقاله راجع به تفاوت بلندگوی بیضی و گرد با یکدیگر صحبت کردیم و همچنین دریافتیم که بلندگو و کامپوننت باهم متفاوت هستند و حتی روش بکارگیری و نصب آن ها فرق دارد و صدای متفاوتی هم دارند.

اگر به مطالعه چنین مقوله هایی علاقه دارید، بی شک سایت آدیو استار یکی از بهترین گزینه ها برای شما به حساب می‌آید.

همواره سعی داریم تا با توضیح راجع به مهم ترین چالش هایی که در حوزه‌ی سیستم صوتی خودرو برای شما پیش می‌آید، سوال و ابهام شما را رفع کرده و به یک خرید موفق هدایت کنیم.

نویز

اثرات نویز در خودروها

بلندگو

نصب دو بلندگو به جای آمپلی فایر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *