همه چیز درباره‌ی میدرنج

میدبیس

یکی از سوالات پرتکرار این است: “آیا باید از کامپوننت یا میدرنج استفاده کنیم؟” هنگامی که به این سوال پاسخ می‌دهم و اظهار نظر می‌کنم که بهتر است از میدرنج استفاده نشود، تعداد سوال‌های بیشتری مطرح می‌شود.

این موضوع نشان از این دارد که افراد به دنبال راهنمایی دقیق‌تری برای انتخاب مناسب بین کامپوننت و میدرنج هستند.

سوالاتی که سعی میکنم در زیر به انها پاسخ بدهم

  • میدرنج چیست؟
  • چرا از میدرنج استفاده نکنیم؟
  • تفاوت میدرنج با کامپوننت چیه؟
  • اگر میدرنج خوب نیست چرا شرکت‌های بزرگ میدرنج تولید می‌کنند؟
  •  اینکه چرا فروش میدرنج بالا هست ؟
  • ایا میتوان میدرنج وباند را کنار هم استفاده کرد ؟
  • میدرنج بدون امپ هم میتوان نصب کرد؟
  • میدرنج های spl چه مشخصاتی دارند؟

 

 

میدرنج چیست؟

میدرنج، به عنوان یک بخش مهم در سیستم‌های صوتی، وظیفه تولید و پخش فرکانس‌های میانی را بر عهده دارد که به طور عمده در بازه ۱۲۰ تا ۵۰۰۰ هرتز قرار دارد. این بازه فرکانسی، شامل فرکانس‌هایی است که برای شنوایی انسان بسیار حیاتی است و صدای طبیعی انسانی اغلب در این محدوده قرار دارد.

میدرنج‌ها در اندازه‌های مختلفی قابل دسترس هستند، از ۳ اینچ تا ۱۰ اینچ، که هر کدام از این اندازه‌ها ممکن است برای نیازهای خاصی در سیستم‌های صوتی مورد استفاده قرار گیرند.

با توجه به بازه فرکانسی میدرنج، مشخص است که برای پخش این نوع فرکانس‌ها نیاز به درایورهایی با ابعاد کوچک داریم، معمولاً در حدود ۲.۵ الی ۳ اینچ. این درایورها عموماً در اکثر برندهای معتبر صوتی موجودند و به راحتی در کاتالوگ‌های این برندها می‌توان آنها را پیدا کرد.

 

این نوع بلندگوها با این اندازه کوچک به طور معمول در برندهایی تولید و عرضه می‌شوند که علاوه بر محصولات معمولی و روتین، محصولات با کیفیت بالاتر و به نوعی تاپ لول هم تولید می‌کنند که به طور عامیانه به آنها سیستم‌های کیفیتی هم اتلاق می‌شود. برندهایی که محصولات کیفیتی دارند، حتماً میدرنج‌های متناسب با کیفیت صوتی خود را نیز در مجموعه خود دارند. در مقابل، برندهایی که به سمت تولید محصولات با قدرت و SPL بیشتر متمایل هستند، این نوع بلندگوها را در سبد محصولاتشان نمی‌یابند. به طور کلی، میدرنج‌های 7 سانتی‌متری بیشتر به سیستم‌های صوتی کیفیتی و نیازهای مصرف‌کنندگانی که به کیفیت صوت توجه دارند، مناسب هستند.

میدرنج

میدرنج

چرا سیستم‌های کیفیتی از بلندگوهای میدرنج استفاده می‌کنند؟

این سوال را می‌توان در آناتومی سیستم شنوایی انسان جستجو کرد. گوش انسان به فرکانس‌های میانی واکنش بالاتری نشان می‌دهد، شاید دلیلش بازه فرکانسی صدای خود انسان باشد که در طیف صدای میدرنج قرار می‌گیرد و اکثر صداهای طبیعت تقریباً در این رنج قرار دارند. همچنین، گوش انسان به صداهای حد وسط همانند صدای انسانی دیگر حساس‌تر است. این بازه فرکانسی وکال یا صدای انسانی نیز نامیده می‌شود.

بازگشت به سیستم صوتی، نبودن یا ضعف صدای وکال در میان یک سیستم صوتی یا رنج فرکانسی موزیکال، می‌تواند از کیفیت و مرغوبیت نهایی آن کاسته شود. به عبارت دیگر، سیستم صوتی که وکال یا میدرنج آن ضعیف است، نمی‌تواند یک صدای باکیفیت تولید کند. حتی برخی از موزیک‌های کیفیتی، موزیک‌های وکال محور هستند و صدای انسان و ادوات نزدیک به صدای انسان نقش اساسی در آنها ایفا می‌کنند.

این ها موارد قابل توجهی هستند و مورد توجه قرار می‌گیرند.

1. ووفرهای عادی و بلندگوهای بیضی:
ووفرها با سایز‌های مختلف می‌توانند صدای وکال خوبی را تولید کنند، اما به‌طور کلی ووفرها بیشتر تمرکزشان بر فرکانس‌های پایین‌تر است و ممکن است در فرکانس‌های میانی کمی ضعیف باشند. بلندگوهای بیضی نیز معمولاً برای تولید فرکانس‌های پایین‌تر به‌کار می‌روند. از این رو، استفاده از میدرنج‌ها می‌تواند اطمینان بیشتری در تولید فرکانس‌های میانی و وکال ایجاد کند.

2. کامپوننت‌های 2راهه (2Way):
بله، می‌توان از کامپوننت‌های 2راهه برای سیستم‌های کیفیتی استفاده کرد. این نوع سیستم‌ها شامل ووفر برای فرکانس‌های پایین و میدرنج یا تویتر برای فرکانس‌های بالا می‌شوند. استفاده از کامپوننت‌های 2راهه می‌تواند بهبودی در کیفیت صدا و توازن بهتری در تولید فرکانس‌ها و وکال داشته باشد.

به طور کلی، استفاده از میدرنج‌ها به‌عنوان جزء مخصوصی از یک سیستم صوتی برای تولید فرکانس‌های میانی و وکال در سیستم‌های کیفیتی، تضمین می‌کند که هر قسمت از موسیقی یا صدا با دقت و وضوح به گوش می‌رسد. اما استفاده از کامپوننت‌های 2راهه همچنین یک گزینه مناسب برای بهبود کیفیت سیستم‌های صوتی است، به خصوص زمانی که استفاده از میدرنج‌ها ممکن نباشد یا به دلایل فنی دیگر مدنظر نباشد.

 

توضیح می‌دهیم که چرا استفاده از بلندگوهای میدرنج در سیستم‌های کیفیتی ترجیح داده می‌شود. این بلندگوها قادرند فرکانس‌های میانی و وکال را با دقت و قدرت تولید کنند، زیرا نیازی به مکانیزم‌های کنترلی قوی‌تر برای کنترل حرکت صفحه ندارند که می‌تواند از واکنش به فرکانس‌های بالاتر و کیفیت وکال متضرر شود. در عوض، ووفرها تمرکز بیشتری بر روی فرکانس‌های پایین دارند و برای اجرای فرکانس‌های میانی و وکال ممکن است عملکرد ناکافی داشته باشند.

استفاده از سیستم‌های 3Way که شامل ساب، میدباس، میدرنج و تویتر هستند، امکان تولید فرکانس‌های مختلف با دقت بیشتر را فراهم می‌کند. این نوع سیستم‌ها با استفاده از چندین درایور، هر کدام متخصص در تولید یک رنج فرکانسی خاص، اجازه می‌دهند تا صدا به شکلی کاملتر و قابل قبول‌تر تولید شود. به عنوان مثال، استفاده از میدرنج در این نوع سیستم‌ها به ایجاد توازن بهتری بین فرکانس‌های میانی و وکال کمک می‌کند.

در کل، استفاده از بلندگوهای میدرنج در سیستم‌های کیفیتی امکان تولید فرکانس‌های میانی و وکال با کیفیت بیشتر را فراهم می‌کند، در حالی که ووفرها به تولید فرکانس‌های پایین‌تر متمرکز هستند. استفاده از سیستم‌های 3Way نیز بهبود قابل توجهی در کیفیت صوتی و توازن فرکانسی می‌آورد، زیرا به هر رنج فرکانسی یک درایور مخصوص اختصاص می‌دهد.

در عمل، اکثر کاربران و تولیدکنندگان صوتی از عبارت “میدرنج” برای توصیف بلندگوهایی که فرکانس‌های میانی را تولید می‌کنند، استفاده می‌کنند. این استفاده گسترده از عبارت “میدرنج” در بخش صوتی به علت شناخته شدن و رایج بودن آن است و اکثر مصرف‌کنندگان قادرند به راحتی از آن استفاده کنند و به معنای آن پی ببرند.

استفاده از عبارت “میدباس” برای اشاره به بلندگوهایی که همزمان فرکانس‌های میانی و پایین‌تر را تولید می‌کنند، کمتر متداول است و ممکن است برای برخی افراد قابل فهم نباشد.

بنابراین، عبارت “میدرنج” به‌طور کلی برای توصیف بلندگوهایی که در محدوده فرکانس‌های میانی فعالیت می‌کنند، گسترده‌تر و بهتر قابل درک است. این عبارت برای اکثر مصرف‌کنندگان صوتی بسیار شناخته شده و قابل درک است.

چرا نمیتوانیم از میدرنج ها در ماشین استفاده کنیم؟

حساسیت گوش انسان به فرکانس‌های میانی بسیار بالاست. اگر صدای وکال از حدی عبور کند، می‌تواند تاثیرات مضاعفی بر روی ذهن و اعصاب داشته باشد، مانند صدای فریاد یا صدای بلند تلویزیون. بنابراین، توازن در سطح صدا بسیار حائز اهمیت است. برای مثال، افزایش سطح صدای فرکانس‌های وسطی نسبت به فرکانس‌های پایین (بم) و بالا می‌تواند به خستگی و ناراحتی منجر شود.

یکی از ویژگی‌های مهم محصولات صوتی، حساسیت بالا آن‌هاست. این ویژگی می‌تواند عاملی برای پخش قوی‌تر صدا باشد، اما در عین حال، ممکن است آسیب‌پذیری آن‌ها را نسبت به افزایش سطح صدا افزایش دهد. به عبارت دیگر، افزایش سطح صدا یا ولوم ممکن است به دیستورشن صدا و تخریب کیفیت منجر شود.

مانند موج‌های آب، صدا هنگام برخورد با موانع داخل اتومبیل می‌تواند به صورت موج‌های کوچکتر و کمتر قوی در جهات مختلف پخش شود. این اثر می‌تواند تبدیل فرکانس‌های میدباس به فرکانس‌های بالاتر و ناخوشایند مثل هزار هرتز شود. به همین دلیل، استفاده از میدرنج‌های کوچک به صورت زاویه‌دار در سیستم‌های چهارطرفه (4Way) می‌تواند این مشکل را کاهش دهد و تجربه گوش‌نوازتری را برای سرنشینان فراهم کند.

به طور کلی، اهمیت خاص به توازن صدا و کیفیت پخش آن در داخل اتومبیل بسیار مهم است تا از آسیب به گوش و راحتی سرنشینان جلوگیری شود.

بهتر است چه موقع از میدرنج‌ (میدباس‌) استفاده کرد؟

زمانی که تعداد صدای بم (ساب‌های با توان بالا) درون اتومبیل زیاد است، استفاده از میدرنج‌ها برای ایجاد توازن صدایی ضروری است. این اقدام به تنظیم توازن بین فرکانس‌های پایین (بم) و میانی (میدرنج) کمک می‌کند، تا صدای کلی با کیفیت پخش شود.

با افزایش تعداد و قدرت ساب‌ها، ممکن است صدای بم بسیار غالب شود و صدا به شکل نامتوازنی پخش شود. از این رو، استفاده از میدرنج‌ها می‌تواند به تعادل و توازن مناسب بین فرکانس‌های مختلف کمک کند و از اینکه صدای بم سایر فرکانس‌ها را بخواباند یا فرکانس‌های میانی را پنهان کند، جلوگیری کند. این بهبود در توازن صدایی به تجربه گوش‌نوازتر و کیفیت صوتی بهتر در داخل اتومبیل کمک می‌کند.

ایا میتوان کنار بلندگو ها از میدرنج استفاده کرد؟

استفاده از بلندگو با صدای متعادل و خطی می‌تواند به ایجاد تجربه گوش‌نواز و کیفیت صدای بهتر کمک کند. استفاده از میدرنج‌ها به تنهایی به عنوان منبع اصلی صدا و افزایش بیش‌ازحد آنها ممکن است به کاهش کیفیت و خروجی بلندگو منجر شود.

در مواقعی که قصد داریم صدای زیادی بیرون از اتومبیل داشته باشیم، به جای افزایش میدرنج‌ها، می‌توانیم از سیستم‌های صوتی با قدرت و توان بالا و بهره‌وری بالا استفاده کنیم. همچنین، استفاده از سیستم‌های پردازش صوتی مانند equalizer می‌تواند به ما کمک کند تا توازن صدایی مناسب را حفظ کنیم و به این ترتیب، صدای قوی‌تر و بیش‌تر را به دست آوریم، بدون اینکه کیفیت صدا آسیب ببیند.

با این وجود، در نهایت، توازن میان صدای قوی و کیفیت صوتی بالا باید در نظر گرفته شود تا تجربهٔ گوش‌نواز و لذت‌بخش برای مسافران داخل اتومبیل فراهم شود.

 

برای مشاهده بهترین میدرنج ها اینجا کلیک کنید.

نویز

اثرات نویز در خودروها

بلندگو

نصب دو بلندگو به جای آمپلی فایر

شما هم میتوانید نظری در مورد این مقاله بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *