نویز و اثرات آن بر سیستم خودرو چیست؟
باید بدانیم که تولید میدان مغناطیسی با استفاده از سیم برق یک پدیده مهم در فیزیک است. زمانی که جریان از طریق سیم عبور میکند، میدان مغناطیسی ایجاد میشود که اطراف سیم را فراگیر میکند. این اثر معمولاً با افزایش تعداد لفههای سیم (یا پیچ) افزایش مییابد، زیرا این اقدام به افزایش تراکم خطوط جریان منجر میشود.
در ضمن، وقتی که سیم حامل جریان از یک میدان مغناطیسی خارجی عبور میکند، اثر میدان مغناطیسی به شدت بیشتری ایجاد میشود. این واکنش به دلیل تعامل بین میدان مغناطیسی خارجی و جریان در سیم است. به این ترتیب، افزایش شدت میدان مغناطیسی اطراف سیم به وسیلهٔ این تعامل ایجاد میشود.
در خودروها، سیم پیچهای زیادی وجود دارند که از این نظر مهم هستند که تأثیر میدان مغناطیسی آنها میتواند باعث ایجاد جریان اضافی در سیم شود. از جمله این سیمها میتوان به وایرها، استارت و دینام، کمپرسور و موتور، ترانسها (از جمله هدلایت و زنون) و حتی تیغههای برف پاکن اشاره کرد. هر یک از این دستگاهها دارای یک میدان مغناطیسی هستند که میتواند تأثیراتی را بر سیمهای همجوار خود داشته باشد.
بنابراین، وقوع جریان اضافی در سیمهای همجوار میتواند ناشی از تعامل با این میدانهای مغناطیسی باشد. به عبارت دیگر، وجود میدانهای مغناطیسی در محیط میتواند باعث بروز جریان اضافی در سیمها شود که معمولاً به عنوان نویز شناخته میشود. به طور کلی، نویز به ولتاژ یا جریان اضافی در سیمها به دلیل تأثیر میدانهای مغناطیسی خارجی اطلاق میشود.
روش اول
روشهای سادهتری برای پیشگیری از نویز و تأثیرات میدانهای مغناطیسی در سیمها وجود دارند. یکی از این روشها استفاده از اتصالات استاندارد و اصولی است. به عنوان مثال، اگر سیمهایی که استفاده میشوند، دارای روکش مناسبی باشند یا اگر سیم اسپیکر از یک شیلد شبکهای با لایه بیرونی فویل طراحی شود، میتواند کمک کننده باشد. این اقدامات باعث میشوند که مدار و به طور کل مجموعه سیستم کمتر درگیر عوامل نویز شود.
اتصال شیلد یک سیم به بدنه یا زمین مدار نیز میتواند به این منظور مفید باشد. این اتصال امکان تخلیه اثر بار میدان مغناطیسی را پیش از تأثیر بر سیگنال فراهم میکند. به این ترتیب، مانعی ایجاد میشود که نویزهای خارجی بر روی سیمها تأثیر بگذارند و سیگنالها را تحت تأثیر قرار دهند.
استفاده از این روشهای ساده و اصولی میتواند بهبود قابل توجهی در عملکرد و کیفیت سیستمهای الکتریکی و الکترونیکی مختلف، از جمله در خودروها، ایجاد کند.
| موضوع | شرح |
| نویز | ولتاژ یا جریان اضافی در سیمها به دلیل تأثیر میدانهای مغناطیسی خارجی |
| منشأ میدان مغناطیسی | جریان الکتریکی عبوری از سیمها |
| تأثیر میدان مغناطیسی | ایجاد جریان اضافی در سیمهای همجوار خودرو |
| روش اول | استفاده از اتصالات استاندارد و اصولی برای پیشگیری از نویز |
| روش دوم | بر هم تنابیدن دو کابل با پارامترهای یکسان برای کاهش نویز |
| کاربرد روش اول | بهبود عملکرد و کیفیت سیستمهای الکتریکی خودروها |
| کاربرد روش دوم | کاهش تأثیرات مخرب نویز و میدان مغناطیسی در سیگنالها |
روش دوم
بر هم تنابیدن دو کابل با پارامترهای یکسان، یک روش کاربردی برای کاهش نویز و تأثیرات میدان مغناطیسی در سیمها است. این عمل باعث میشود که اثر میدان مغناطیسی بر روی سیم دوم به میزان سیم اول با اختلاف فاز ۱۸۰ درجه اعمال شود و این اختلاف فاز باعث خنثی شدن تأثیرات میدان مغناطیسی شود.
این روش برای جلوگیری از اثرات نویز و تداخل در سیگنالها بسیار مؤثر است و در موارد مختلفی، از جمله در اتصال کابلهای RCA در سیستمهای صوتی، استفاده میشود. با این کار، تأثیرات مخرب نویز و میدان مغناطیسی کاهش مییابد و کیفیت سیگنال بهبود مییابد.
بنابراین، بر هم تنابیدن دو کابل با پارامترهای یکسان یک روش مؤثر و پرکاربرد برای کاهش نویز و تأثیرات مخرب میدان مغناطیسی در سیمها است که به طور گسترده در صنعت الکترونیک و صوتی به کار گرفته میشود.
امیدوارم تونسته باشیم به بخشی از سوالات شما عزیزان پاسخ داده باشیم ،در مقالات تخصصی بعدی همراه آدیو استار باشید.
